دکتر عصمت قانعی فوق تخصص کلیه
متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی

عدد قند خون نرمال چند است؟(+جدول)

قند خون اگر کنترل نشود می تواند باعث سکته مغزی و بیماری قلبی شده و حتی به سیستم عصبی فرد آسیب برساند. دانستن محدوده قند خون نرمال می تواند به بیمار کمک کند تا بهتر بتواند سطح قند خون خود را کنترل کند.

در این مقاله دکتر عصمت قانعی متخصص داخلی شما را با عدد قند خون نرمال آشنا می کند. قند خون و فشار خون بالا دو عامل اصلی ابتلا به بیماری های کلیوی است. در صورت بالا بودن قند خون فرد ممکن است حتی بینایی خود را از دست بدهد. بنابراین لازم است در مورد قند خون نرمال و محدوده قند خون دیابتی بیشتر بدانیم. در ادامه به طور مختصر در مورد قند خون صحبت می کنیم.  توجه کنید که اطلاعات داده شده کلی است و برای تعیین محدوده قند خون نرمال هر بیمار، لازم است که به پزشک خود مراجعه کند. در صورتی که بیماری کلیوی دارید حتما تحت نظر نفرولوژیست بوده و به توصیه های او توجه کنید.

محدوده قند خون نرمال و دیابتی

برای اکثر افراد سالم، قند خون نرمال در محدوده زیر است.

  • بین ۷۲ تا ۱۰۸ mg/dL ناشتا
  • کمتر از ۱۴۰ mg/dL دو ساعت بعد از غذا

برای کسانی که دیابت دارند سطح قند خون ایده آل در محدوده زیر است.

  • قبل از وعده غذایی ۷۰ تا ۱۲۶ mg/dL برای افرادی که دیابت نوع ۱ و ۲ دارند.
  • بعد از وعده غذایی کمتر از ۱۶۲ mg/dL برای بیماران دیابتی نوع ۱ و کمتر از ۱۵۳ mg/dL برای بیماران دیابتی نوع ۲

قند خون طبیعی

محدوده قند خون برای تشخیص دیابت

معیارهای تشخیص دیابت و پیش دیابت مطابق جدول زیر است. یعنی بعد از آزمایش قند خون می توانید به کمک این جدول متوجه شوید که آیا دیابت دارید یا نه. البته حرف آخر را پزشک می زند و باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

نوع آزمایش طبیعی پیش دیابتی دیابتی
تصادفی کمتر از ۲۰۰ mg/dL ۲۰۰ mg/dL به بالا
ناشتا کمتر از ۱۰۸ mg/dL ۱۰۸ تا ۱۲۵ mg/dL ۱۲۶ mg/dL به بالا
۲ ساعت بعد از غذا کمتر از ۱۴۰ mg/dL ۱۴۰ تا ۱۹۹ mg/dL ۲۰۰ mg/dL به بالا

قند خون افراد سالم

همانطور که گفتیم، برای اکثر افراد سالم، قند خون در محدوده زیر است.

  • بین ۷۲ تا ۱۰۸ mg/dL ناشتا
  • کمتر از ۱۴۰ mg/dL دو ساعت بعد از غذا

قند خون بعد از ناشتا چقدر باید باشد؟

نتیجه آزمایش قند خون بعد از ناشتا نتایج زیر را نشان می دهد.

طبیعی: تقریبا بین ۷۰ تا ۱۰۰ mg/dL

پیش دیابتی: بین ۱۰۱ تا ۱۲۶ mg/dL

دیابتی: بیشتر از ۱۲۶ mg/dL

قند خون نرمال غیر ناشتا

اگر منظور آزمایش قند خون به صورت تصادفی است که اگر نتیجه آزمایش کمتر از ۲۰۰ mg/dL باشد مقدار طبیعی است. بیشتر از این مقدار دیابتی است و باید بررسی شود. اگر منظور Non-Fasting باشد کمتر از ۱۰۰ mg/dL مقدار طبیعی است. آزمایش non-fasting معمولا به آزمایش قند خون قبل از وعده های غذایی غیر از صبحانه اطلاق می شود.

قند خون لب مرز

قند خون لب مرز یا همان پیش دیابت محدوده ای بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ mg/dL است . به این معنی که سطح قند خون به اندازه ای نیست که بتوان به آن دیابت گفت اما از سطح طبیعی بالاتر است. این وضعیت شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی عروقی قرار می دهد.

علائم واضح و روشنی برای پیش دیابت وجود ندارد.  بنابراین شما ممکن است مبتلا به آن باشید و آن را ندانید. برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است برخی از نشانه های دیابت یا حتی مشکلات ناشی از دیابت را داشته باشند. معمولا با آزمایش قند خون متوجه می شوید که در معرض دیابت هستید. اگر دچار دیابت هستید، باید هر یک سال و یا دو سال احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را بررسی کنید.

محققان توصیه می کنند که با کاهش هفت درصدی وزنتان تا ۵۸% از احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کاسته می شود. همچنین ورزش متوسط (مانند راه رفتن سریع) برای ۳۰ دقیقه در روز و پنج روز در هفته از احتمال ابتلا به این بیماری می کاهد.

قند خون نرمال در بارداری

قند خون نرمال در بارداری

کنترل قند خون یکی از مهم ترین عوامل در دوران بارداری است. کنترل دقیق قند خون، به شانس بارداری موفق کمک می کند. کنترل دیابت برای افراد مبتلا به دیابت که  حامله می شوند و همچنین افرادی که در دوران بارداری دچار دیابت می شوند، اهمیت دارد. حدود ۲ تا ۴ درصد زنان در دوران بارداری به طور موقت مبتلا به دیابت بارداری می شوند. هشت هفته اول دوره بارداری بسیار مهم است بنابراین توصیه می شود که قبل از بارداری و در طول بارداری به دقت میزان قند خون کنترل شود.

زنانی که در دوران بارداری دچار دیابت می شوند، در ابتدا با ورزش و رژیم غذایی سعی می شود که قند خون را کنترل کرد. اگر سطح قند خون هنوز بالا بود ممکن است از قرص یا تزریق انسولین استفاده شود. گفته می شود که دیابت در طول بارداری می تواند احتمال تولد نوزادان بزرگتر را افزایش دهد. کنترل قند خون بیشتر برای سلامتی مادر دارای اهمیت است.

معمولا به مادر توصیه می شود که با نظر پزشک ورزش کند. همچنین در رژیم غذایی خود نمک کمتر استفاده کرده و بیشتر از سبزیجات و میوه در رژیم غذایی خود بهره بگیرد.

قند خون نرمال ناشتا در بارداری کمتر از ۹۵ و قند نرمال ۱ساعت بعد از ۷۵گرم گلوکز کمتر از ۱۴۰ و قند نرمال دو ساعت بعد از ۷۵ گرم گلوکز کمتر از ۱۲۰ می باشد.

قند خون بارداری برای خانم های زیر بیشتر اتفاق می افتد.

  • خانم های بالای سی سال
  • خانم هایی با وزن بالا
  • خانم هایی که دخانیات مصرف می کنند.
  • خانم هایی که سابقه تولد فرزندان بیشتر از ۴٫۵ کیلوگرم را دارند.

قند خون در کودکان

میزان قند خون نرمال در کودکان

قند خون نرمال در کودکان با افراد بالغ تفاوتی ندارد.

خلاصه مطالب

قند خون طبیعی ناشتا کمتر از ۱۰۰ و قندغیرناشتا طبیعی کمتر از ۱۸۰ می باشد (بسته به نوع آزمایش و نظر پزشک تا ۲۰۰ هم می تواند نرمال باشد). قند خون نرمال در کودکان با افراد بالغ تفاوتی ندارد.

قند ناشتا بالاتر و مساوی ۱۲۶ یعنی دیابت.

قند خون ناشتا بین ۱۰۰تا ۱۲۵ و غیر ناشتا بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ یعنی پیش دیابت (پره دیابت).

قند خون ناشتا بالاتر و مساوی  ۱۲۶ و غیر ناشتا بالاتراز۲۰۰ یعنی دیابت.

قند خون نرمال ناشتا در بارداری کمتر از ۹۵ و قند نرمال ۱ساعت بعد از ۷۵گرم گلوکز کمتر از ۱۴۰ و قند نرمال دو ساعت بعد از ۷۵ گرم گلوکز کمتر از ۱۲۰ می باشد.


پرسش از دکتر