دکتر عصمت قانعی فوق تخصص کلیه
متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی

راه های تشخیص ابتلا به فشارخون بالا

پرفشاری خون یا فشارخون بالا زمانی تشخیص داده می شود که بیمار فشار خون بالای مزمن داشته باشد. اصولاً این تشخیص نیازمند سه بار اندازه گیری فشار خون در بازه های یک ماهه می باشد.

ارزیابی اولیه بیماران مبتلا به پرفشاری خون شامل بررسی شرح حال کامل بیمار و آزمایش بالینی است. با در دسترس بودن اندازه گیری های ۲۴ ساعته فشار خون متحرک و دستگاه های خانگی اندازه گیری فشار خون، اهمیت اجتناب از تشخیص نادرست فشارخون بالا در بیمارانی که تحت تاثیر سندرم لباس سفید قرار میگیرند منجر به تغییر اصول مقدماتی اندازه گیری فشار خون شده است.

در انگلستان، بهترین روش کنونی انجام یکبار اندازه گیری فشار خون متحرک است. پیگیری مجدد نیز امکان پذیر است اما به روشی نه چندان مطلوب و از طریق اندازه گیری خانگی فشار خون در طول مدت هفت روز  وقتی تشخیص پرفشاری خون قطعی شد، پزشکان سعی می کنند تا دلیل بروز این بیماری را بر اساس عوامل خطر و علائم دیگر (در صورت وجود) شناسایی کنند.

عوارض فشارخون بالا

پرفشاری خون اولیه و ثانویه

پرفشاری خون ثانویه در کودکانی که در سنین پیش از بلوغ به سر میبرند شایع تر است و در اکثر موارد از بیماری کلیوی ناشی می شود. پرفشاری خون اولیه یا اساسی در نوجوانان شایع تر بوده و عوامل خطر چندگانهای دارد که شامل چاقی و سابقه پرفشاری خون در خانواده می باشد.

اندازه گیری فشار خون

تشخیص فشارخون بالا

از تست های آزمایشگاهی برای شناسایی دلایل احتمالی پرفشاری خون ثانویه و تشخیص اینکه آیا فشارخون بالا  باعث آسیب به قلب، چشم ها و کلیه ها شده است نیز استفاده می شود. آزمایش های دیگری نیز در مورد سطوح دیابت و کلسترول بالا انجام می گیرد، چون این بیماری ها در ایجاد بیماری های قلبی عامل خطر محسوب شده و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

آزمایش کراتینین در سرم خون برای بررسی وجود بیماری های کلیوی که ممکن است دلیل ایجاد فشارخون بالا و یا ناشی از آن باشند، انجام می گیرد. انجام آزمایش کراتینین سرم خون به تنهایی ممکن است تخمین میزان تصفیه گلومرولی را دست بالا بگیرد.

دستورالعمل های اخیر، طرفدار کاربرد معادلات پیش بینی کننده نظیر فرمول تغییر رژیم غذایی در بیماری کلیوی (MDRD (جهت تخمین میزان تصفیه گلومرولی (eGFR) می باشند. eGFR همچنین یک اندازه گیری مبنا از کارکرد کلیه ارائه میکند که می توان از آن برای بررسی عوارض داروهای خاص ضد پرفشاری خون بر عملکرد کلیه استفاده کرد. آزمایش وجود پروتئین در نمونه های ادرار نیز به عنوان یک نشانه فرعی بیماری های کلیوی به کار می رود.

تست نوار قلب (ECG/EKG) برای بررسی اینکه قلب در اثر فشار خون بالا تحت فشار نباشد انجام می گیرد. این تست می تواند ضخیم شدن ماهیچه قلب (هایپرتروفی بطن چپ) و اینکه آیا قلب سابقه یک اختلال خفیف نظیر حمله قلبی خاموش داشته است را نشان دهد. رادیوگرافی قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی نیز میتواند برای بررسی علائم بزرگی قلب یا آسیب به قلب انجام گیرد.


پرسش از دکتر