دکتر عصمت قانعی فوق تخصص کلیه
متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی

متخصص نفرولوژی کیست و معنی نفرولوژی چیست؟

متخصص نفرولوژی یا نفرولوژیست  پزشکی است که در زمینه بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری و درمان آن­ها تخصص دارد. واژه نفرولوژیست از عبارت یونانی “نفرو” می­ آید که به معنی “کلیه” است و “اولوژیست” به معنی کسی است که در مورد چیزی تخصص دارد.

نفرولوژیست را دکتر کلیه و یا متخصص کلیه و مجاری ادراری نیز می­ گویند. فوق تخصص نفرولوژی قبل از اینکه به صورت ویژه بر روی کلیه و مجاری ادراری متمرکز شود، متخصص داخلی (internal medicine specialist) بوده است.

اصطلاح “پزشک پزشکان” در مورد متخصص داخلی رایج است. دلیل آن هم این است که همه پزشکان گاهی برای مداوای برخی بیماران نیاز به مشاوره گرفتن از آن­ها دارند چرا که وضعیت بیمار برخی اوقات آنقدر پیچیده می­شود که لازم است با درخواست پزشک معالج، متخصص داخلی به کمک آن­ها بیاید.

 تخصص طب داخلی طیف وسیعی از شرایطی که بر اندام های داخلی بدن  نظیر قلب، ریه ها، کبد و دستگاه گوارش، کلیه ها و مجاری ادراری، مغز، ستون فقرات، اعصاب، ماهیچه ها و مفاصل تاثیر می­ گذراد را پوشش می­ دهد.

اگر چه برخی از بیماری ها به طور خاص بر اندام های خاص تاثیر می گذارد، اکثر بیماری های شایع – آترواسکلروزیس، دیابت، فشار خون بالا و سرطان ممکن است بر بسیاری از اعضای داخلی بدن تاثیر بگذارد.

بنابراین لازم است تا پزشکی باشد تا بتواند بیماری­ هایی که اختلالات مزمن و متعددی دارند را تشخیص داده و مدیریت کند. متخصص داخلی باید به تشخیص و مدیریت طیف وسیعی از بیماری ها تسلط داشته باشد.

عفونت کلیه و درمان آن

لیست برخی از بیماری های مربوط به نفرولوژی

برخی از بیماری ­هایی که توسط فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (نفرولوژیست) درمان می­شوند و در تخصص آن­هاست در لیست زیر آمده است.

عوارض فشارخون بالا

نفرولوژی کودکان (کلیه اطفال)

اگر کودک شما بیماری کلیوی و یا مثانه و مجاری ادراری داشت و یا دچار فشار خون بالا بود لازم است که به نفرولوژی کودکان مراجعه کند.

بنابراین هر اختلالی که در کلیه و مجاری ادراری کودکتان مشاهده کردید به دنبال نفرولوژیست کودکان باشید. مثلا اگر کودک شما به صورت ارثی بیماری کلیوی داشته باشد و یا مجاری ادراری او دچار عفونت شده باشد و در ادرار کودکتان خون مشاهده می کنید نفرولوژیست کودکان به شما کمک می­ کند.

نفرولوژی و فشار خون بالا (Hypertension)

فشار خون بالا یکی از بیماری­ هایی است که کنترل آن بسیار مهم است چرا که در صورتی که کنترل نشود می ­تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و بسیاری مشکلات دیگر شود. فشار خون بالا و دیابت دو عامل اصلی در ابتلا به بیماری های کلیوی هستند.

فشار خون بالا توسط متخصص داخلی می­تواند کنترل شود اما در شرایطی که درمان بیمار مبتلا به فشار خون بالا پیچیده شد لازم است که به متخصص فشار خون مراجعه شود. فشار خون بالا در تخصص دکتر کلیه است. البته اگر مشکل ناشی از بیمار قلبی است لازم است که دکتر قلب مراجعه کنید.

در کنترل فشار خون بالا تغذیه و تغییر سبک زندگی مهم است. بنابراین به توصیه ­های پزشک خود در این خصوص توجه کنید. در حالت کلی به توصیه­ های زیر توجه کنید.

  • رژیم غذایی سالم تر با نمک کمتر مصرف کنید. به عنوان مثال رژیم غذایی DASH را دنبال کنید.
  • به صورت منظم ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • مشروبات الکلی مصرف نکنید.
  • از اضافه وزن خود جلوگیری کنید.
  • در صورتی که فشار خون بالا دارید به توصیه های پزشک خود توجه کنید.


پرسش از دکتر