آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه در هر سنی می تواند رخ دهد و در زنان شایع تر است. تب و لرز و احساس درد در پهلوها از نشانه های این بیماری است.

علائم عفونت کلیه

نشانه های عفونت کلیه اغلب در عرض چند ساعت نمایان می ­شود. علاوه بر تب و لرز و درد پهلو ممکن است علائم دیگری که در عفونت مجاری ادراری دیده می شود ظاهر شود که شامل موارد زیر است:

• تکرر ادرار و یا نیاز به دفع ناگهانی ادرار
  • درد و سوزش هنگام ادرار
  • وجود خون در ادرار

اگر تب دارید و در ناحیه شکم، پهلو یا ناحیه تناسلی درد دارید، به پزشک خود مراجعه کنید که می تواند متخصص کلیه و مجاری ادراری (نفرولوژیست) و یا فوق تخصص کلیه باشد. اگر در ادرارتان خون می بینید و یا علائم عفونت مجاری ادراری در شما وجود دارد هم به پزشک خود مراجعه کنید. اگر احساس می کنید که فرزندتان عفونت کلیه دارد به سرعت به متخصص کلیه مخصوص کودکان مراجعه کنید.

هیدرونفروز کلیه

دلایل عفونت کلیه

عفونت کلیه بعضی اوقات می تواند بدون عفونت مثانه و مجاری ادراری ایجاد شود.  مثلا اگر شما سنگ کلیه داشته باشید یا مبتلا به دیابت باشید و یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد. همچنین عفونت کلیه به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در روابط زناشویی و یا عدم رعایت بهداشت فردی اتفاق می افتد. در این صورت باکتری به نام E. Coli وارد مجاری ادراری شده و باعث عفونت مجاری ادراری می شود. این باکتری اگر از مجاری ادرار بالاتر برود ممکن است باعث عفونت کلیه هم بشود.

این بیماری در هر سن اتفاق می افتد و بیشتر در زنان رایج است. زنان جوان بیشتر در معرض خطر هستند.

تشخیص عفونت کلیه

ابتدا پزشک شما در مورد علائم و سابقه بیماری شما پرس و جو می کند. همچنین از شما خواسته می شود که آزمایش ادرار بدهید تا در مورد عفونت مجاری ادرار بررسی لازم انجام شود.

دارو مضر برای کلیه

درمان عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه اکثرا با آنتی بیوتیک است تا از آسیب به کلیه و گسترش آن به جریان خون جلوگیری شود. البته به دلیل درد زیاد از داروهای مسکن هم ممکن است مجبور باشید استفاده کنید. بعد از مصرف آنتی بیوتیک بعد از دو هفته احتمالا حال شما بهتر خواهد شد.

تا جایی که می توانید مایعات و به خصوص آب مصرف کنید. البته اگر نارسایی کلیه دارید در این مورد با متخصص کلیه مشورت کنید. این موضوع باعث می شود که باکتری از مثانه و مجاری ادراری شما راحت تر خارج شود. در صورت داشتن عفونت کلیه به اندازه کافی استراحت کنید.

عفونت کلیه یک بیماری دردناک و ناخوشایند است که معمولا به علت سیستیت، عفونت شایع مثانه ایجاد می شود. اکثر افراد مبتلا به سيستيت به عفونت کلیه مبتلا نمی شوند، اما گاهی اوقات باکتریها می توانند از مثانه به یک یا هر دو کلیه منتقل شوند. اگر عفونت کلیه با آنتی بیوتیک درمان شود، آسیب جدی به کلیه ایجاد نمی کند، اگرچه این بیماری بسیار ناخوشایند و دردناک است. اگر عفونت کلیه درمان نشود، گاهی اوقات باعث آسیب به کلیه ها می شود.

اگر بیماری باعث ایجاد عفونت کلیوی شده باشد، در این صورت متخصص کلیه ممکن است شما را در بیمارستان بستری کند تا این بیماری ها را درمان کند. مردانی که دچار عفونت کلیوی می شوند را معمولا بیشتر تحت نظر می گیرند تا عامل اصلی این عفونت مشخص شود چرا که عفونت کلیه کمتر در مردان اتفاق می افتد. عفونت کلیه، اگر برای کودکان اتفاق افتاده باشد، معمولا در بیمارستان مداوا خواهند شد.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

شرایط زیر ممکن است باعث بستری شدن شما شود.

• اگر شرایطی مانند PKD و یا CKD داشته باشید و عفونت کلیه باعث تاثیرگذاری روی سلامت کلیه شما شود.
  • حامله باشید
  • علائمی داشته باشید که نشان دهد عفونت به خون شما گسترش پیدا کرده است.
  • دیابت داشته باشید.
  • بالای ۶۵ سال سن داشته باشید.
  • سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد.
  • توانایی مصرف دارو را نداشته باشید و یا نتوانید مایعات بنوشید.

در صورتی که شما بستری شوید مکرر از شما آزمایش ادرار و خون گرفته می شود تا در مورد تاثیرگذاری آنتی بیوتیک ها بر روی بیماری شما آگاهی پیدا شود. اگر مشکل خاصی پیش نیاید ممکن است بین ۳ تا ۷ روز بتوانید مرخص شوید مگر اینکه با توجه به شرایط شما لازم باشد بیشتر تحت نظر باشید.

اگر چندین بار دچار عفونت کلیه شدید ممکن است نیاز باشد که بیشتر تحت نظر باشید تا در مورد علت ابتلا به عفونت نتیجه گیری شود. در این صورت حتما به متخصص کلیه و فوق تخصص نفرولوژی مراجعه کنید.

نوشیدن آب برای سنگ کلیه

پیشگیری از عفونت کلیه

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های کلیه این است که با رعایت مسائل بهداشتی از ورود باکتری به مثانه و مجرای ادرار جلوگیری کنید.

• نوشیدن مقدار زیادی مایعات (آب ساده بهتر است)
  • هر موقع احساس کردید نیاز دارید به دستشویی بروید سریعا برای آن اقدام کنید.
  • بعد از رابطه جنسی به دستشویی بروید.
  • بعد از دستشویی بهداشت را رعایت کنید.
  • داشتن یبوست می تواند شانس ابتلا به عفونت را افزایش دهد. بنابراین یبوست را درمان کنید.

همراهان گرامی می توانید هر سوالی درباره کلیه،بیماری های داخلی ، دیابت و فشار خون دارید را از طریق ربات تلگرامی بپرسید و پاسخ خود را از دکتر دریافت نمایید
برای پرسش از دکتر در تلگرام کلیک کنید

دکتر عصمت قانعی متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه ، دیالیز، پیوند و فشار خون