علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون طبیعی در بزرگسالان بالای ۱۸ سال ۸۰/۱۲۰ و یا کمتر از آن است. اصولا برای بزرگسالان فشار خون ۹۰/۱۴۰ یا بیشتر را فشار خون بالا در نظر می گیرند.

البته با یک بار اندازه گیری فشار خون بالا نمی توان به این نتیجه رسید که شما حتما فشار خون دارید و قطعا در مراجعات بعدی به پزشک هم این موضوع باید تایید شود. اما علائم فشار خون بالا چیست؟

نشانه ها و علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا معمولا هیچ علامتی ندارد. حدود ۲۰ درصد افراد از اینکه فشار خون بالایی دارند مطلع نیستند . به همین دلیل لازم است که به طور منظم فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید و یا برای این کار به پزشک خود مراجعه کنید. اگر فشار خون شدیدا بالا باشد برخی از این علائم ممکن است ظاهر شود. برخی از علائم فشار خون بالا:

• سردرد شدید
  • مشکلات بینایی
  • درد در ناحیه سینه
  • مشکل در تنفس
  • ضربان نامنظم قلب

علت فشار خون بالا در جوانان

یکی از دلایلی که باعث بالا رفتن فشار خون در بزرگسالان می شود چاقی است. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، کم تحرکی و اضطراب از دیگر عوامل ابتلا به فشار خون بالا است. علت های دیگری هم موجب بالا رفتن فشار خون می شود نظیر:

• بیماری کلیه و مشکلات ناشی از آن که با آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی و معاینات بالینی تشخیص داده می شود.
  • اختلالات غدد آدرنال (فوق کلیوی)

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری

حدود ۶ درصد بارداری ها همراه با این بیماری است. فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به پری اکلامپسی شود. این بیماری اغلب در زنان جوان با اولین بارداری رخ می دهد. فشار خون بالا در حاملگی بیشتر در زنانی که دوقلو باردار هستند، زنان بالای ۳۵ سال، زنان مبتلا به فشارخون مزمن، زنان مبتلا به دیابت شایع است.

در زنانی است که فشار خون طبیعی آن ها در طول ۲۰ هفته قبل طبیعی بوده است و پروتئینوری ندارند (پروتئین اضافی در ادرار ندارند)، اگر در دوران بارداری فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه داشته باشند آنگاه مبتلا به این بیماری شده اند.

بیماری قلبی بعد از پیوند کلیه

پره اکلامپسی زمانی تشخیص داده می شود که یک زن مبتلا به فشار خون بارداری، پروتئین اضافی در ادرار خود داشته باشد.

دلیل فشار خون بالا در دوران بارداری دقیقا مشخص نیست اما موارد زیر می تواند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

• فشار خون بالای قلبی
  • بیماری کلیه
  • مادران کمتر از ۲۰ و بیشتر از ۴۰ سال
  • چند قلو بودن جنین

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری در هر خانم ممکن است متفاوت باشد و این بیماری ممکن است بدون هیچ علامتی باشد اما برخی از این علائم ممکن است برای خانم ها باردار اتفاق بیفتد.

• افزایش فشار خون
  • عدم وجود یا وجود پروتئین در ادرار (برای تشخیص فشارخون بارداری یا پره اکلامپسی)
  • ادم (تورم)
  • افزایش ناگهانی وزن