عوارض فشارخون بالا

فشارخون بالا عامل مهم بیماری عروق کرونر قلب و ایسکمی قلبی و نیز سکته مغزی خونریزی دهنده می باشد و ارتباط مثبت و مستمر با آنها دارد.

از دیگر عوارض فشارخون بالا نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، خونریزی ته چشم است. درمان فشارخون بالا و کاهش آن به کمتر از ٩٠/١٤٠ میلی متر جیوه با کاهش چشمگیری در عوارض بیماری قلبی عروقی همراه بوده است.

فشارخون بالا چند است؟

فشار خون طبیعی در بزرگسالان بالای ۱۸ سال ۸۰/۱۲۰ و یا کمتر از آن است. اصولا برای بزرگسالان فشار خون ۹۰/۱۴۰ یا بیشتر را فشار خون بالا در نظر می گیرند. البته با یک بار اندازه گیری فشار خون نمی توان به این نتیجه رسید که شما حتما فشار خون دارید و قطعا در مراجعات بعدی به پزشک هم این موضوع باید تایید شود.

راه هاي تشخیص ابتلا به فشارخون بالا

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا معمولا هیچ علامتی ندارد. حدود ۲۰ درصد افراد از اینکه فشار خون بالایی دارند مطلع نیستند. به همین دلیل لازم است که به طور منظم فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید و یا برای این کار به پزشک خود مراجعه کنید. اگر فشار خون شدیدا بالا باشد برخی از این علائم ممکن است ظاهر شود.

☑ سردرد شدید

☑ سرگیجه

☑ مشکلات بینایی

☑ درد در ناحیه سینه

☑ مشکل در تنفس

☑ ضربان نامنظم قلب

☑ خون در ادرار

☑ تهوع و استفراغ

علت فشار خون بالا در جوانان

یکی از دلایلی که باعث بالا رفتن فشار خون در بزرگسالان می شود چاقی است. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، کم تحرکی و اضطراب از دیگر عوامل ابتلا به فشار خون بالا است. علت های دیگری هم موجب بالا رفتن فشار خون می شود نظیر:

بیماری کلیه و مشکلات ناشی از آن که با آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی و معاینات بالینی تشخیص داده می شود.

اختلالات غدد آدرنال (فوق کلیوی)

فشارخون در بارداری

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری

حدود ۶ درصد بارداری ها همراه با این بیماری است. فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به پری اکلامپسی شود. این بیماری اغلب در زنان جوان با اولین بارداری رخ می دهد. فشار خون بالا در حاملگی بیشتر در زنانی که دوقلو باردار هستند، زنان بالای ۳۵ سال، زنان مبتلا به فشارخون مزمن، زنان مبتلا به دیابت شایع است.

در زنانی است که فشار خون طبیعی آن ها در طول ۲۰ هفته قبل طبیعی بوده است و پروتئینوری ندارند (پروتئین اضافی در ادرار ندارند)، اگر در دوران بارداری فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه داشته باشند آنگاه مبتلا به این بیماری شده اند.

پره اکلامپسی زمانی تشخیص داده می شود که یک زن مبتلا به فشار خون بارداری، پروتئین اضافی در ادرار خود داشته باشد.

دلیل فشار خون بالا در دوران بارداری دقیقا مشخص نیست اما موارد زیر خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

۱) فشار خون بالای قلبی

۲) بیماری کلیه

۳) دیابت

۴) مادران کمتر از ۲۰ و بیشتر از ۴۰ سال

۵) چند قلو بودن جنین

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری در هر خانم ممکن است متفاوت باشد و این بیماری ممکن است بدون هیچ علامتی باشد اما برخی از این علائم ممکن است برای خانم ها باردار اتفاق بیفتد.

• افزایش فشار خون
  • عدم وجود یا وجود پروتئین در ادرار (برای تشخیص فشارخون بارداری یا پره اکلامپسی)
  • ادم (تورم)
  • افزایش ناگهانی وزن
  • تغییرات بصری مانند تاری دید یا دید دوگانه
  • تهوع، استفراغ
  • درد شکمی یا درد شکمی در اطراف معده
  • ادرار کم
  • تغییرات در آزمایشات عملکرد کبد یا کلیه

عوارض فشارخون بالا

افراد مبتلا به فشارخون بالای نسبتا “شدید (فشارخون ١٠۵-٩٠/١٨٠-١۴٠میلی متر جیوه) نیز در طی چندین سال خطر بالایی از بروز عوارض وخیم را نشان می دهند. تقریباً ٣٠ % آن ها عوارض آترواسکلروز را بروز داده و بیش از ۵٠ %دچار آسیب نهایی عضوی مربوط به افزایش فشارخون نظیر بزرگ شدن قلب و کاهش کارآیی عضله قلب، نارسایی احتقانی قلب، رتینوپاتی و نارسایی کلیه می گردند.

فشارخون بالای خفیف در صورت عدم تشخیص و درمان یک بیماری پیش رونده است. خطر بیماری قلبی عروقی از ٧٥/١١٥ میلی متر جیوه شروع می شود و به ازای هر افزایش فشارخون ١٠/٢٠ میلی متر جیوه ، خطر دو برابر می شود.

افراد دیابتی که بیماری فشارخون بالا هم دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند. درمان فشارخون اثر مفیدی بر این عوارض دارد و هر ۱۰ میلی متر جیوه کاهش در فشارخون سیستولی منجر به ١٥ %کاهش در مرگ مرتبط با دیابت ، ١٢ %کاهش عوارض دیابت و ١١ % کاهش بروز سکته قلبی می شود.

عوارض سیگار کشیدن

در افراد فشارخونی که دخانیات مصرف می کنند بروز سکته قلبی و بیماری کرونر قلب دو تا سه برابر نسبت به افراد سالم بیشتر است. ترک دخانیات به سرعت خطر را کاهش می دهد. ترک سیگار بخش مهمی از پیشگیری اولیه از بیماری قلبی عروقی است. در دنیا حدود ۶۲ % بیماری عروق مغزی و ۴۹ % بیماری ایسکمیک قلبی منتسب به فشارخون در محدوده مطلوب است ( بیشتر از ۱۱۵ میلی متر جیوه)